Misvak (sivak)
Misvak (ili sivak) je korijen koji se uzima iz malog drveta ili grmička zvanog ”El-Arak” (Salvadore Persica). Također se uzima iz drugog žbunja ili grmlja kao što je divlja maslina (poznata kao El-’Utm) ili iz žbunja ”Es-Sambur”. Ipak, najbolji misvak je onaj koji se uzima iz podzemnog korijenja žbunja ”El-Arak”. Misvak se također može uzeti i sa zelenih grana, ali je on slabije kvalitete od onog koji se uzima iz podzemnog korijena.
Grm El-Arak raste na Arapskom poluostrvu i na drugim suhim područjima Zapadne Azije i Sjeverne Afrike. Ono ima mnogo grana i zelenog lišća blijedožute boje. Također, ono ima osjetljive pupoljke i plodove poznate kao ”kabas’‘. Ti plodovi su u obliku kuglica (ili loptica), koji su sprva crvene boje, da bi postepeni pocrnjeli, a sadrže začin koji otvara apetit.
Prve specijalizirane naprave za čišćenje zuba postojale su kod sljedbenika Muhammeda s.a.w.s., Arapa, početkom sedmog stoljeća. Dakle naprave za čišćenje zuba su oblikovane i preporučene hiljadu godina ranije nego što to navodi suvremena stručna stomatološka literatura. O značaju higijene zuba u Islamu govore i sljedeća dva hadisa:
“Kupanje je obaveza svakog petka za svaku odraslu osobu. Isto tako čišćenje zuba misvakom (četkicom) i uzimanje jaga (parfema) ako bude imao.”(Buhari, Muslim, Tirmizi, Nesai, Ahmed i Et-Tajalasi.)
U hadisu: “Da se ne bojim da ću opteretiti svoje sljedbenike, strogo bih im naredio da prilikom svakog namaza očiste zube” (Buhari i Muslim), sugerira se, odnosno preporučuje, svim muslimanima, kojima to nije teret, a da bi zaslužili Božiju milost i ispunili preporuku Božijeg Poslanika kojeg slijede u ponašanju, da pet puta dnevno u idealnom vremenskom odnosu imaju periode pranja zuba.
Najveći motiv u provođenju oralne higijene suvremena stomatologija sugerira pranje zuba jednom dnevno, uvečer prije spavanja ili maksimalno dva puta dnevno, ujutro i uvečer. Suvremena preventivna stomatologija sugerira da roditelji podučavaju djecu održavanju oralne higijene od treće godine metodom ličnog primjera.Analize pokazuju da najveći broj pacijenata ne održava oralnu higijenu. Većina to radi nepotpuno i neredovno. U hadisu Muhameda s.a.v.s. motivacija za održavanjem oralne higijene riješena je na jednostavan način, savršenom ponudom vjernicima koja je najjasnije izražena u hadisu:
Kada bismo analizirali samo ponudu u ovom hadisu, motiv je više nego dovoljan. Namaz se vrjednuje sedamdeset puta više. Ako je prvo za što će vjernici biti pitani na Sudnjem danu pred Bogom Uzvišenim namaz, komentar motivacije bio bi suvišan. Spomenimo i sljedeće hadise:
“Prenoćio sam kod Vjerovjesnika s.a.w.s. i vidio da je istrljao zube misvakom.” (Muslim)
“Pitao sam Aišu r.a.: ” Šta bi Vjerovjesnik prvo počeo raditi kada uđe u kuću?”, a ona mi je odgovorila: “Prvo bi upotrijebio misvak.” (Muslim)
“Isperite usta vodom poslije pijenja mlijeka, jer ono sadrži masnoće.” (Buhari, Tirmizi i Ibn Madže)
Ibn Dekik preporučuje pranje zuba misvakom svako jutro, odmah iza spavanja, jer se u toku noći nataloži na zube ostatak različitih kiselina isparenih iz stomaka.
Ova konstatacija, s obzirom na vrijeme u kojem je izrečena, sedmo stoljeće kršćanske ere, direktno odgovara na današnju teoriju o hidrolitičkom djelovanju kiselih bakterijskih produkata koji su dokazanim učinkom u nastanku i razvoju zubnog karijesa, a proteolitičkim djelovanjem u nastanku i razvoju parodentalne bolesti. Uklanjanje plaka jedanput dnevno, uveče, mora biti dovoljno za pred upređenje karijesa, uz uslov da je potpuno eliminiran plak. Intenzitet čišćenja zuba opada sa rastućom udaljenošću od središnje linije, čime se objašnjava veliki broj karijesa umnjaka.
IZBJEGNIMO NEPRIJATAN ZADAH
Značajan faktor koji determinira potrebu za održavanjem oralne higijene i koji danas iritira mnoge pacijente i potencijalne pacijente je zadah iz usta.Prema literaturi miris iz usta ovisi od doba dana, količini izlučene pljuvačke, bakterijske flore usta i oralne higijene. Uzrok koji izaziva neprijatan miris iz usta je, izmedju ostalih, loša oralna higijena zbog koje se skupljaju ostaci hrane na zubima i između njih. Pod uticajem mikroorganizama nastaje dekompoziranje hrane što rezultira neprijatnim mirisom. Terapija za ovaj problem je uspostavljanje potpune oralne higijene. U hadisu o ovome problemu kaze se da je Vjerovjesnik s.a.w.s. rekao:
Na upit Ebu Ejuba da li je zabranjeno jesti bijeli luk, Muhammed s.a.w.s. odgovara:“Nije, nego ga mrzim zbog njegovog ružnog zadaha.” Čišćenje zuba misvakom i ispiranje usta vodom je stalna praksa Muhammeda s.a.w.s.. On je to činio i u danima bolesti i do zadnjih časova svog dunjalučkog života. Hamidullah navodi:
Poruka Božijeg Poslanika o potrebi održavanja potpune, svakodnevne, higijene usta i zuba, potkrijepljena vlastitim primjerom, prva je definirana preporuka u danas dostupnoj literaturi o neophodnosti održavanja oralne higijene kroz čišćenje zuba, masažu zubnoga mesa i ispiranje usne šupljine. Ovo predstavlja temelje preventivne stomatologije. Metode koje nudi savremena preventivna stomatologija, u realizaciji mjera potpune oralne higijene ne mogu preporučiti rezultate ostvarive metodama koje je preporučio Muhammed s.a.w.s. u hadisu.
Neka je salavat na Božijeg Poslanika Muhammeda s.a.w.s.